środa, 24 maja 2017

Dwa schaby podsuszane, paprykowy i pieprzowy.

Pyszne domowe wyroby wędliniarskie bez wędzenia.


Kupujemy dwa świeże/ nie mrożone schaby, myjemy w zimnej wodzie i osuszamy.
Przy pomocy noża obcinamy wszystkie  zbędne kawałki mięsa, ale możemy też nie obcinać.


Teraz mięso musimy zapeklować na sucho.Na 1 kg mięsa dajemy 2 łyżki soli kamiennej, 2 łyżki cukru,
 1 główkę czosnku i 10 ziaren jałowca- to konserwuje i zabija bakterie, których nie chcemy.


Dodatkowo do smaku dodajemy inne przyprawy takie jak pieprz, paprykę, oregano, zioła.


Sól i cukier mieszamy razem i wcieramy w mięso, jak mięso zacznie się pocić, 
to wówczas wcieramy wyciśnięty czosnek z rozdrobnionymi ziarnami jałowca. 


Potem każdą porcję posypujemy przyprawami i wstawiamy w naczyniu do lodówki na 36-48 h 


Co 12 h wycieramy soki z naczynia i obracamy mięso. 


Następnie zapeklowane schaby wkładamy w pończochę i wieszamy w suchym przewiewnym miejscu.


Po 4-5 dniach możemy już cieszyć się smakiem domowej wędliny.


Smacznego !!!

32 komentarze:

  1. Robilam te schaby jakis czas temu I powiem jedno PYSZNE.Dzieki za taki superasny I latwy przepis.Tylko to czekanie troche sie dluzy,ale na dobre potrawy trzeba czekac,ale warto,bo pyszota.Jutro robje znowu,bo co swoje to swoje.Pozdrawjam bardzo serdecznie Ella.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) no i fajnie :) z przyjemnością czytam taki komentarz :) ...jedno mięso może sobie leżeć w lodówce zapeklowane i drugie może się suszyć... ale Ella jak chcesz szybko, to są przepisy w zakładce na górze strony =mięsa, wędliny=
      na przykład https://chlebanaszego.blogspot.com/2017/03/schab-pieczony-na-kanapki.html , wejdź i zobacz :) Pozdrawiam ! p.s. ja mam obecnie i schaby i kiełbasę :) wieprzowo wołową podsuszaną :), a schabik musze kupić bo widziałem gdzieś ofertę po 8,99 za kg :) to grzech nie kupić :) Polecam kiełbasy :)

      Usuń
  2. Rewelacyjny przepis!!! Moje sie suszy (choc z innego przepisu) Ale jutro kupuje schab i zabieram sie za ten przepis!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że robisz w domu :) dzisiaj tak wygodnie jest kupić w markecie ...ale ludzie nie czytają co tam jest.... ..."Mięso wieprzowe, sól, izolat białka sojowego, białko zwierzęce, stabilizatory E 450, 451, 452, 331,
      substancja zagęszczająca E 407, malto dekstryna, przeciwutleniacze E 316, E 300, wzmacniacz smaku E 621,
      regulatory kwasowości E 326, E 261, hemoglobina, przyprawy, aromat, substancja konserwująca E 250, barwnik E 120..." ...Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :) ...wówczas wiem, że stare dobre przepisy służą ludziom :)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Polecam, prosto, smacznie, zdrowo, domowo :) :) :) ....

      Usuń
  4. Wygląda przepysznie! Jak wygląda sprawa z trwałością takiej węedliny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję ;-) ...możesz suszyć bez końca na kamień, możesz schować do lodówki i tam będzie wolniej wysychać... możesz zapakować hermetycznie i zamrozić... najlepiej żeby zjeść ....czosnek, sól kamienna, jałowiec... robią swoje... jak zrobię dwa to po 4- 5 dniach zdejmuję z kija i wstawiam w pojemniku do lodówki... zjadamy w 7-10 dni, ale to możesz suszyć nawet 30 dni na kiju tylko potem czym ukroisz ;-) Pozdrawiam ! ... Polecam !

      Usuń
  5. A czy w ten sposób robiłeś może karkówkę? Bo jakoś wolę karkówkę od schabu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli kojarzysz schab jako suchy kawał mięsa, to w tym przypadku jest mięciutki łososiowy dosłownie ale to po 4 dniach przez kolejne 7 dni w lodówce ...dłużej raczej nie będzie bo jest dobry... ja karkówki nie robiłem ale na pewno możesz zrobić :) wydaje mi się, że w składzie soli trzeba wówczas dać 1 łyzkę soli peklowej i jedną kamiennej...peklowa głębiej wniknie....chodzi o to , że karkówka jest grubsza :) Jak klikniesz w necie na pewno jest przepis, albo na youtub ... :) zaraz zobaczę może kogoś znajomego link podrzucę ...

      Usuń
    2. wklejam coś od Smacznej pyzy nie znam osobiście ale wiem, że ma duże doświadczenie http://smacznapyza.blogspot.com/2015/01/karkowka-suszona-z-ponczochy.html sam nie czytałem tego przepisu, bo gdzies zapodziałem okulary :) i tak pisze po omacku, ale przepis powinien być dobry ... jutro sprawdzę co dokładnie tam jest...generalnie to bez filozofii ...bo czosnek, sół, jałowiec muszą zadziałać antybakteryjnie i konserwująco :) PAMIĘTAJ sól niejodowana kamienna np. z Kłodawy taka do przetworów żadna drobna z chemią i antyzbrylaczami, wybielona, itd. bo jej brakuje mikroelementów ...

      Usuń
    3. O soli kamiennej to wiem ;). A z karkówki to powinien wyjść smaczny baleron :P. Ale właśnie chodzi mi o to, czy dodawać soli peklowej czy nie no i czy sparzać. Jutro zrobię schab - później pokombinuję z karkówką. I też poszukam w swoich źródłach :)

      Usuń
    4. No popełniłem ten schab ;). Suszy się - za parę dni powinien być gotowy. Dam znać jak poszło.

      Usuń
    5. no spróbowałem - dobre to - naprawdę dobre. muszę tylko opracować sobie odpowiednią mieszankę przypraw - bo wyszło mi za pikantne jak na tego typu wędlinę - ale to sobie ogarnę. dzięki za przepis :)

      Usuń
    6. ...:) fajnie ...to pierwszy kawałek jest pikantny i ostatni :) a potem jak cieniutko pokroisz to spoko, u nas dzieci jedzą... możesz zeskrobać delikatnie na sucho .... możesz zmieniać zioła to nie problem :) tylko pilnuj- czosnku, soli kamiennej i jałowca....chociaż bez jałowca tez robiłem ... łagodniejsze... mogą się spodobać są wędliny parzone, zerknij jak masz ochotę do zakładki "mięso, wędliny" ....Pozdrawiam !

      Usuń
    7. Zerknę na pewno, zerkam też na portal wedlinydomowe.pl - tam też jest masa informacji i przepisów (polecam jeśli nie znasz, ale pewnie znasz). U mnie cały może być pikantny bo dałem ostrej papryki. Co do soli - to tylko kamienna i odpowiednia ilość do masy, bo to po prostu proces peklowania samą solą (a nie peklosolą) - to już wiem ;). Co do jałowca: nie musi zapewne być i taki też zrobię za jakiś czas na próbę. Mieszankę przypraw sobie "ułożę" metodą prób i błędów (oprócz soli oczywiście). Dzięki za przepis ;)

      Usuń
  6. pierwszy zjedzony (i to już dawno) - super schabik :) jutro robię następny, ale poeksperymentuję z mieszanką przypraw - był cały bardzo ostry. ale to kwestia praktyki ;). jeszcze raz dzięki za przepis

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. SUPER !!!! Gratuluję pyszności ;-) Pilnuj soli żeby była niejodowana i czosnek musi być.....jałowiec też ale zdarzało się, że zrobiłem bez jałowca.... a potem czy dasz samą paprykę chili, czy majeranek to już kwestia gustu/smaku.....Pozdrawiam i zapraszam do innych wpisów w zakładce mięsa lub pieczywo.... ;-)

      Usuń
    2. zrobiłam schab na kanapki ,powiem tak przestały mi smakować wędliny ze sklepu , a starałam się kupować te z najkrótszą listą ;;dopalaczy'' a jutro uszykuję szynkę ,zobaczę czy też będzie tak dobry pozdrawiam

      Usuń
  7. robię następny - zmodyfikowałem przyprawy tak, żeby było mniej ostre. ale paprykowe, a nie ziołowe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wiem że w podobny sposób da się zrobić karkówkę - jak będę miał przepis to wstawię ci tu :)

      Usuń
    2. Witam ! ...a różne wędlinki można sobie przygotować :) tylko trzeba chcieć :) dużo ludzi woli gotowe, ale na szczęście nie wszyscy :) Pozdrawiam !

      Usuń
    3. Ja to wiem :) - już od dawna "chodził za mną" domowy wyrób wędlin. Zacząłem od twojego przepisu na schab podsuszany - i udało się - teraz pora na trudniejsze wyroby. tak jak napisałeś: trochę chęci, odrobina cierpliwości, sól i pieprz, trochę czosnku i się uda ;). Dzięki za przepis i inspirację.

      Usuń
    4. ...Cieszę się !!! :) Pozdrawiam ! :)

      Usuń
  8. Wypróbowałam już schab parzony. Był rewelacyjny. Wszyscy w domu zachwyceni. Teraz czas na ten. Jutro zaczynam. Tylko zastanawiam się nad miejscem suchym i przewiewnym. Czy kuchnia się nada. Mam małe mieszkanie w bloku. 🙁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) Cieszę się, że przepis sie przydał. ... kuchnia jest o.k. :) tylko nie może być zamknięte ciągle okno.. tj. musi być ruch w pomieszczeniu, jezeli ktoś wrzuci do zamkniętej komórki, to straci mieso,.... u mnie wiszą pomiędzy szafkami na kiju...na górze szafek... ale jak były ciągle deszczowe dni pod koniec lipca, to musiałem zdjąc z kija i zrobić parzone ponieważ nie chciało schnąć... i tak powstały schaby w 4 smakach parzone sa na blogu :) ... Proszę korzystać, bo warto :) Nie żałować czosnku, soli niejodowanej kamiennej, jałowca... te przyprawy załatwiają bakterie.... wybierać papierem kuchennym ...soki w pierwszych dwóch dobach nawet co 6 godzin i przewracać na drugi bok... POZDRAWIAM !!!

      Usuń
    2. Jeżeli ma być szybciej, to po peklowaniu można podsuszyć w piekarniku :) https://chlebanaszego.blogspot.com/2017/09/schab-podsuszany-w-piekarniku.html

      Usuń