czwartek, 15 grudnia 2016

kiełbasa polska surowa podsuszana

Domowe wędliny, to bardzo dobry pomysł na poznanie prawdziwych polskich smaków :) 


Jak widać u nas kolejna udana domowa produkcja kiełbasy :)


Potrzebujemy 2 kg łopatki wieprzowej, 1 kg boczku lub podgardla, 2,5 łyżki soli peklowej, 1 łyżkę cukru,
 1 łyżkę pieprzu, 2 łyżki czubate majeranku, 5 ząbków czosnku, 0,75 l wody. 


 Mięso kroimy w kostkę i mielimy łopatkę na grubych oczkach, boczek na małych oczkach


Zmielone mięso przyprawiamy, wlewamy wodę  i solidnie wyrabiamy...
 żeby dobrze rozprowadzić przyprawy.


 Tak przygotowane wstawiamy do lodówki pod przykryciem  na 24 h - 36 h


Potem moczymy jelita w zimnej wodzie i płuczemy wg zaleceń producenta...


...następnie przycinamy  na 70-80 cm żeby były ładne równe pętka do powieszenia.


Montujemy lejek do nadziewania, wpuszczamy mięso żeby pozbyć się powietrza i zawiązujemy...


...napełniamy kiełbasy, a na końcach zawiązujemy sznurki...
Tak przygotowane pętka wieszamy w ciepłym przewiewnym miejscu :)  


Po pierwszej dobie tylko ściemnieją i przypominają trochę podwędzaną swojską :)


Po trzech dniach podsuszania kiełbasa nabiera już dobrych kształtów :) 
Tak suszymy minimum 5 dni :) można nawet 4 tygodnie i potem do lodówki :) ... 


Ja nie wytrzymałem i degustację zrobiłem już w 4 dniu :) 
Nigdy tak dobrej kiełbasy nie jadłem :) Polecam każdemu ! Smacznego !  

6 komentarzy:

  1. Przepis super, tylko to przewiewne, ciepłe miejsce jest problemem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak jest 18-20 st. C i otwierasz okno, to jest to miejsce...chodzi o to, że nie można gdzieś wrzucić do dusznej komórki ciągle zamkniętej :) Spróbuj a zobaczysz jak smakuje :) Pozdrawiam !

      Usuń
  2. Taką kiełbaskę to bym sobie zjadła. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam (-: nic trudnego żeby sobie zrobić... jelita kupisz w tesco, maszynkę do mielenia na pewno masz...Bez wędzenia i cudowania można sobie zrobić :) trochę czasu i gotowe. Zachęcam i polecam :) również kiełbasę białą, schab suszony w pończosze, można też zrobić drobiowe wyroby lub schab parzony :) Pozdrawiam !

      Usuń
  3. Nigdy nie robiłam kiełbasy domowej.W Twoim wykonaniu wygląda na mało skomplikowane a w dodatku smaczne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam ! :) dziękuję :) Polecam spróbować, najważniejsze to dobrze się przygotować i potem już się robi:) Ja długo się przymierzałem, aż w końcu spotkałem jelita w tesko...więc brakowało jakichkolwiek przeszkód :) Prosty przepis i do dzieła :) zrób sobie białej i podsuszanej :) .........Pozdrawiam !

      Usuń