poniedziałek, 27 lutego 2017

Schab parzony

Dobra, domowa wędlina, którą każdy zrobi jeśli tylko zechce.


--


Schab płuczemy w zimnej wodzie i osuszamy, zbędne skrawki odcinamy.


Na 1 kg mięsa potrzebujemy: 1 łyżkę soli peklującej, 1 łyżkę soli kamiennej, 
2 łyżki cukru, pozostałe przyprawy wg uznania tj. jakie lubimy, 
czosnek- po 1 główce na schab, pieprz,  papryka, oregano...


Najpierw mięso  przyprawiamy solą wymieszaną z cukrem.


Potem wcieramy wyciśnięty czosnek i na końcu pozostałe przyprawy.


Tak spreparowany schab wkładamy do lodówki na ~36-72 h ( w naczyniu 
szklanym, glinianym lub z nierdzewki) zależy kiedy chcemy go sparzyć... 
Jak jest w lodówce i puszcza soki, wówczas to wycieramy co kilka godz. 
papierem kuchennym i przewracamy mięso na  druga stronę. Operację
 powtarzamy co 12 h - do czasu gdy nie będzie już  wydzielać soków.


PARZENIE. 
 Mięso wkładamy do garnka z zagotowaną  wodą i gotujemy na małym ogniu przez 10 minut, (od czasu zagotowania) potem wyłączamy palnik i odstawiamy
 garnek razem z  mięsem, do całkowitego wystudzenia na ~6 - 8 h.
Po tym czasie (od razu razem z mięsem)  gotujemy znowu, do czasu 10 minut samego gotowania. Po wystudzeniu wyjmujemy schab na kratkę żeby dobrze
 ociekł i wówczas chowamy go na 12 h do lodówki żeby stężał. 


Smacznego !!!

42 komentarze:

  1. witam dobry pomysł przyda się przepis na święta pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam ! Dziękuję, to jeden z wielu przepisów krążących w internecie... na pewno na święta ale też na każdy dzień :)Można zapeklować mniejszy kawałek :) Pozdrawiam !

      Usuń
  2. świetny pomysł ja zawsze tylko pekluję 3 dni i zajadam jako "łososiową" ale teraz zaszaleję na święta :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) ...ja miałem zrobić suszony schab ale okazało się, że nie ma w domu zapasowych pończoch i wrzuciłem na zaparzenie. Akurat te dwa miałem właśnie podsuszyć i tak jak piszesz po 4 dniach wiszenia w suchym i przewiewnym miejscu można już zajadać jak łososiową a później jak suszony schab ... Ważne, że znany jest skład :) bo jak patrzyłem na sklepowy to jest bardzo bogaty... ..."Mięso wieprzowe, sól, izolat białka sojowego, białko zwierzęce, stabilizatory E 450, 451, 452, 331,
      substancja zagęszczająca E 407, malto dekstryna, przeciwutleniacze E 316, E 300, wzmacniacz smaku E 621,
      regulatory kwasowości E 326, E 261, hemoglobina, przyprawy, aromat, substancja konserwująca E 250, barwnik E 120..." ...Pozdrawiam !

      Usuń
    2. A można wiedzieć jak pani pekluje - żeby uzyskać smak i wygląd "łososiwej"

      Usuń
    3. Witam :) Pytanie chyba do Izy, ale jest to u mnie na blogu więc może cos podpowiem.... Sposobów jest b.dużo jednak najprościej to zapeklować tak jak to przedstawiłem powyżej i zamiast sparzyć...mięso przekładamy do podkolanówki, zawiązujemy i wieszamy w ciepłym i przewiewnym miejscu... po czterech dniach możemy zajadać łososiową .... sa to wędliny dojrzewające, więc w następnych dniach smak i wygląd będzie się zmieniał...warto spróbować. Tak jak już pisałem można poszukać w necie przepisów lub u mnie na blogu proszę zajrzeć na wpis schab suszony...Pozdrawiam ! http://chlebanaszego.blogspot.com/2016/12/suszony-schab.html

      Usuń
  3. A sól peklująca to saletra ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam, peklosól nadaje kolor i trwałość...To nie jest saletra.
      http://swojskiwyrob.pl/do-peklowania/28-peklosol-sol-azotynowa-1-kg.html
      Skład: sól kuchenna NaCl i NaNO2 azotan w ilości 0,5-0,6% na 1 kilogram masy mieszanki.
      Ten przepis można robić na samej soli kamiennej z Kłodawy nie jodowanej lub na morskiej nie jodowanej, bakterie nie lubią czosnku, jałowca itd. Pozdrawiam !

      Usuń
  4. mam pytanie bo nie wiem czy dobrze zrozumiałam: za pierwszym razem wkladam schab do wrzatku i gotuje przez 10 minut , studzę i właśnie, czy znowu doprowadzam do wrzatku nie wyjmujac schabu i od zagotowania znowu gotuję 10 minut? Chciałabym to zrobić ale zupełnie nie wiem jak.
    Barbara (bbkb)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu wszystko jest opisane :) :) :) Zrób to tak jak piszesz - nie wyjmując schabu...studzisz minimum 6 h ze schabem w środku, bo wcześniej nie wystygnie,( chyba, że do mroźni wstawisz ) potem razem ze schabem gotujesz tzn. jak masz palniki w skali 1-10 gotuj na 6 :) i jak zacznie pyrkać policz 10 minut i już. Odstawiasz do wystudzenia i potem wyjmujesz i osuszasz ręcznikiem papierowym albo połóż kratkę z piekarnika na zlew i niech porządnie ocieknie :) Naprawdę pyszne jedzenie i nie pisz, że zupełnie nie wiesz jak zrobić, bo już wiesz :) kazdy może :) Pozdrawiam ! Daj znać jak wyszło :) p.s. w zakładce mięsa,wędliny znajdziesz również inne przepisy na pieczone, suszone... itd. a w opisie masz wszystko napisane tylko powoli trzeba przesuwać stronkę i trzeba być najedzonym, bo na głodnego to ja jak przeglądam czuję niepokój :) " ...
      Po peklowaniu parzymy :) gotujemy wodę i wkładamy mięso... gotujemy na małym ogniu 10 min
      i wystawiamy do ostudzenia, po tym czasie razem z mięsem gotujemy znowu, do czasu 10 min.. "

      Usuń
    2. Witam Panie Darku! Wody do gotowania nie solimy?

      Usuń
  5. Witam ,a czy można tak przyżądzić boczek .Ja zrobiłam taki schab i wszystkim smakuje Ale mąż woli tłuste żarełko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...Witam ! Proponuję karkówkę ;-) będzie dobra :) Boczku nie robiłem /jeszcze nie robiłem ;-) spróbuj, ale przy boczku myślę, że dwa razy po 5 min. wystarczy :) Pozdrawiam !

      Usuń
  6. Witam a czy tak można zrobić też z łopatką i szynką?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak ;-) ... tylko jak będzie bardzo gruba trzeba trochę wydłużyć czasy przygotowania .... :) :) :)

      Usuń
  7. Panie Darku to jest w somie pytanie do pani Izy ale wiem ze od niej nie dostane odpowiedzi.. Pani pisze cytuje: ,,świetny pomysł ja zawsze tylko pekluję 3 dni i zajadam jako "łososiową" ale teraz zaszaleję na święta,,tutaj nic nie ma o suszeniu tylko o samym peklowaniu,,czyli to jest surowa ,solona ..Pozdrawiam.Teresa.K

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) jak już jest Pani na moim blogu to ja odpowiem :) proszę zajrzeć na górze strony do zakładki mięso wędliny i tam znajdzie Pani polędwicę łososiową :) Proszę zrobić tak jak tam napisałem i będzie wówczas super wędlina dla smakoszy Polecam i pozdrawiam .... Jak jest Pani na fejsbuku...., to jest tam moja stronka "chlebanaszego" Zapraszam :) .......

      Usuń
  8. Gotujemy 10 min od zagotowania??

    OdpowiedzUsuń
  9. Peklosól zawiera azotyn sodu, to substancja konserwująca, której naturolodzy i zwolennicy zdrowej zywności unikaja jak ognia, bo jest rakotwórcza. Gotujemy ten schab bez peklosoli i jest równie wysmienity.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam ! ... "urodaizdrowie" i bardzo dobrze :) gotujcie :) ja nikogo nie zmuszam :) podaję propozycję przygotowania :) Jeżeli ktoś chce to może w miejsce peklo wstawić sól kamienną niejodowaną :) jeżeli chce mieć różowe i kruche mięso dodaje peklo :) A jak nie korzysta z tych opcji, to kupuje w sklepie :) ... i wówczas ma pełen zestaw różności :) "Mięso wieprzowe, sól, izolat białka sojowego, białko zwierzęce, stabilizatory E 450, 451, 452, 331,
      substancja zagęszczająca E 407, malto dekstryna, przeciwutleniacze E 316, E 300, wzmacniacz smaku E 621,
      regulatory kwasowości E 326, E 261, hemoglobina, przyprawy, aromat, substancja konserwująca E 250, barwnik E 120..." Pozdrawiam !

      Usuń
  10. Zrobiłam. Oczywiście nie wytrzymałam i już spróbowałam. Rewelacja!!! Ogromnie dziękuję za przepis. Inne smakołyki też spróbujemy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) :) :) Zapraszam :) drzwi otwarte, proszę wchodzić bez pukania :) Na pewno są jeszcze tutaj jakieś godne uwagi propozycje do sprawdzenia :) :)

      Usuń
  11. Też już mogę polecić, właśnie jestem świeżo po degustacji. Schabik pyszny i co najważniejsze mało uzdolnionym kulinarnie (tak jak mi) wyjdzie napewno 😉 Dziękuję za przepis. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za dziękuję :) Cieszę się, że się podoba przepis i smakuje schab :) Pozdrawiam i zapraszam też do innych wpisów :) np. w zakładce pieczywo :)

      Usuń
  12. czy naczynie z mięsem przykrywamy pokrywką czy odkryte ma stać w lodowce?

    OdpowiedzUsuń
  13. Czy mogę uzyć samej soli jodowanej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...moim zdaniem nie .... nie używamy soli jodowanej, wybielanej, mielonej, z antyzbrylaczami... z bielą tytanową....// Polecam- Zwykła sól kamienna z Kłodawy 1,1 kg niejodowana-do przetworów lub Sól morska niejodowana itd, Sól himalajska ale z dobrego źródła- bo podrabiają... Może ktoś robi z solą jodowaną itd. ale ja nie robiłem. // Z samą solą kamienną tak :) robiłem.

      Usuń
  14. Darku - pięknie dziękuję za przepis. Schab wyśmienity. Do wody dodałam 2 łyżeczki wędzonej soli morskiej. Na Wielkanoc "jak znalazł". Zapraszam do mnie na "degustację".
    http://www.mojewypiekiinietylko.com/2018/03/schab-chleba/#more-14256

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) ...cieszę się, że przepis się przydał :) Smacznego :) Pozdrawiam :)

      Usuń
  15. Wlasnie robię, ale zapomnialam dac cukier, czy warto dac go na przyprawy? Czy zrezygnowac?:( przeoczenie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj :) ... wszystkie składniki są potrzebne...i ich chemia robi swoje :)

      Usuń
  16. Schab lezy w lodowce jaki bedzie zobacze w niedzielę

    OdpowiedzUsuń
  17. Serdecznie witam zrobiłam schab juz pare razy ale gotuje tylko raz 10 15 minut wystarczy dzisiaj mam karczek jadlam na sniadanie tez bardzo dobry dziekuje za przepis juz nie kupię w sklepie a przyprawiac mozna na rozne sposoby

    OdpowiedzUsuń
  18. Witam, bardzo dziękuję za przepis, schab bardzo dobry ale trochę za suchy proszę o wskazówki co muszę poprawić następnym razem.

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam, wypróbowałam ten przepis na szyneczkę domową i muszę napisać, że jest pyszna,mięsko jest delikatne i bardzo smaczne. Pozdrawiam i dziękuję bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam, czy zamiast soli kamiennej może być morska?

    OdpowiedzUsuń
  21. Peklosoli używam dużo mniej bo jest b. Słone mięso. Robię domowe wędliny. Pierwszy raz jak zrobiłam kiełbasę golonkową i dałam z przepisu peklosoli to było tak słone że nie dało się jeść. Dlatego do tego przepisu dałabym mniej o połowę peklosoli. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dałam peklo tyle ile w przepisie i wcale nie jest za słona, jest w sam raz

      Usuń
  22. Witam, szyneczka pychota, wszystko ściśle wg przepisu. U mnie leżała w lodówce jakieś 42 h i tylko raz odlewałam wodę. Coś mi się zdaje że już w sklepie nie będę kupować szynki. Dzięki za przepis, szkoda że nie można wstawić zdjęcia, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Dzień dobry a jakie przyprawy pań dodał do pierwszej i drugiej wersji bo obie wyglądają kusząco?

    OdpowiedzUsuń