wtorek, 7 lutego 2017

"Ser żółty"

Zwykły domowy  "żółty ser" , który to Babcie kiedyś robiły ...

--

SKŁAD : zwykły twaróg 1 kg, mleko 1 litr , masło1/2 kostki - 100g,
 1 jajko, 1 łyżka octu, 1 łyżeczka sody oczyszczonej, 1/2 łyżeczki soli.

--

Mleko podgrzewamy, ale nie gotujemy... 


...do podgrzanego mleka dodajemy twaróg i lekko mieszamy ~ 15 min ...


w drugim garnku na małym ogniu rozpuszczamy masło i nadal mieszamy twaróg


...przygotowujemy durszlak żeby  odcedzić za chwilę twaróg...


...gdy wytrąci się wyraźnie serwatka, a  twaróg będzie w małych 
grudkach...  wyławiamy twaróg cedzakiem i przekładamy na sitko.


Masło się rozpuszcza, w tym czasie sprawdzamy twaróg
czy odciekł i  lekko naciskając- pozbywamy się resztek serwatki.


Do roztopionego masła dodajemy odcedzony twaróg i mieszamy 
do czasu połączenia, potem zestawiamy z ognia i dodajemy 
sól, jajko, ocet i sodę...można oczywiście dodać przyprawy.


Wstawiamy ponownie na palnik i mieszając łączymy wszystkie produkty...
 masa w garnku urośnie i będzie puszysta/mieszamy, aż ser zacznie się ciągnąć


...wówczas zestawiamy z pieca i napełniamy formę/ pojemnik/ pudełko.


Następnie po wystudzeniu, wkładamy do lodówki, na 8-10 godz.


Potem wyjmujemy na śniadanie, bo nasz domowy ser jest gotowy . 


Smacznego ! 

30 komentarzy:

  1. Ha !! I tu Cię zaskoczę! Też robię sama ser żółty. Co prawda mam uproszczone życie bo posiadam thermomix. Ale ser jest fajny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To fajnie :) Ja mam ciągle mało czasu... a ser chcę zrobić taki jak GOUDA żeby dwa miesiące leżał i dojrzewał... a ciągle coś na bieżąco robię, bo rodzina wielodzietna :) ze "świata" posklejana taka ale duża :) Pozdrawiam ! Dziękuję za wizytę !

      Usuń
  2. Właśnie zaraz będę taki robić - dziś zrobię wg Twojego przepisu ...

    OdpowiedzUsuń
  3. Jejku :) jak wyszedł ? ? ? ...myślę, ze dobrze :) ... tzn. mam nadzieję ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem pod wrażeniem Darku. Przyznam, że spodziewałam się skomplikowanych składników, a tu - miłe zaskoczenie. :) Jak zrobię, dam znać. A zrobię na pewno. :)
    Pozdrawiam - Danusia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) cieszę się, że się podoba :) czekam na pozytywne wieści :) Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Mam i ja. ;) Co prawda trochę zmieniłam składniki (można, co poczytuję sobie za jeden z atutów przepisu), a ser wyszedł pyszny. Pomimo, że w serze widoczne są grudki nie wpływa to negatywnie ani na jego wygląd, ani na smak. U mnie dodatkiem była czarnuszka, kurkuma i pomidorowe igiełki. Zapraszam Darku do mnie na "degustację". Dziękuję za super przepis:)
      http://www.mojewypiekiinietylko.com/2017/09/ser-zolty-z-czarnuszka-oraz-igielkami-pomidorowymi/#more-13280

      Usuń
    3. Widziałem ;-) na fb i byłem zobaczyć na blogu :) fajnie wyszedł taki pstrokaty :) Konfiguracje mogą być różniste :) Pozdrawiam ! ...

      Usuń
  5. Witam i pozdrawiam smakoszy sera domowej roboty.Mam pytanie odnośnie mleka. Jaka temperatura musi byc mleka aby wsypać pokruszony biały ser.. Czy do tego sera mozna dodac : czarnuszki, suszonych pomidorów ,czy tez pieprzu niedźwiedziego.Mam trochę tych nasionek bo robię wędlinki z szynkowara Teraz zrobię serek z Pana przepisu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) mleko musi być gorące//wiem po dzisiejszych wpisach na fb, że niektórzy zagotowują// ja tak robię :) Jak już wyłowimy twaróg, to po połączeniu z masłem dodajemy to co chcemy :) :) :) + sodę itd... Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Dziekuje za błyskawiczna odpowiedz....pozdrawiam xenia

      Usuń
  6. Mleko ma być cały czas na ogniu jak wkładamy ser?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ...od początku do wyjęcia skrzepów twarogu i uzyskania samej serwatki...

      Usuń
  7. Niestety coś poszło nie tak......mam widoczne grudki, masa mi nie urosła w garnku...szkoda

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to szkoda... to musi urosnąć ...wczoraj widziałem na youtubie jak gość zrobił z mleka w kartonie UHT ... z margaryną ... i mu wyszło :) ....

      Usuń
    2. Masa zaczęła rosnąć w pudełku. Zobaczę jutro.

      Usuń
    3. ...może to jakiś nowy przepis i opóźnionym zapłonem :) ...

      Usuń
  8. Panie Darku.serek jest odjazdowy..super szybko się robi ,a jeszcze szybciej znika... maż mówi ze jest ten lepszy od tego co robiłam bo ja przesmażałam ser .całkowicie inny przepis .teraz ten mam w zakładkach.jeszcze raz dziękuję za przepis na ten odjazdowy serek.... Dodatek był kminek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie dziękuję za pozytywne wieści :) Pozdrawiam !

      Usuń
  9. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...gdybym ja wszystko wiedział :) to bym poradził... jakie mleko, jaki twaróg, czy było szybko zestawione i coś się przerwało, czy soda nie była otwarta w szufladzie i zwietrzała, czy ... dużo tego NIE WIEM może tak ...hmmmm podczas łączenia twarogu po odcieku z rozpuszczonym masłem szybciej i dokładniej wymieszać na trochę mniejszym ogniu... też miałem z dwa razy malutkie grudki... ale smak był o.k. // może za długo twaróg był podgrzewany przed odciekiem i zrobił się taki suchy...nieraz tak miałem podczas robienia twarogu, że temperatura poszybowała skrzep zaczął się rozwarstwiać i twaróg już nie był taki fajny.... Pozdrawiam i polecam spróbować jeszcze raz :) na spokojnie sam na sam w kuchni :) Ja robię ser jak wszyscy śpią i wówczas nic nie pominę i nie zamienię :) ....

      Usuń
  10. Migdy sama nie robiłam, chętnie spróbuję. Mam nadzieję, ze tej sody nie czuć, bo mam jakąś awersję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ... ;-) sody nie czuć, jeżeli jest dodana do ciasta, to też czuję i mam awersję ... ale tutaj nie było takiego smaku :) z przyprawami można dodać sobie różne smaki .... wędzoną parykę lub słodką w proszku, kminek, oregano, czosnek, co kto lubi :) :) :)

      Usuń
  11. To nie jest ser zółty, co za brednie !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowa - Dupo Wołowa !!! Zapoznaj się z tekstem postu, przeczytaj ze zrozumieniem i troluj u siebie... Hmmmm.... Z twojego profilu Google + wynika, że nic nie masz do pokazania, a z tego co napisałeś wynika twoja frustracja życiem i chcesz nadgonić ją swoim trolingiem. Słońca, radości, szczęścia, pozytywnych myśli, sukcesów w domu i w pracy....

      Usuń
  12. Biorę się zaraz za robienie tego sera :)
    Mam nadzieję,że mi wyjdzie a raczej na pewno wyjdzie;)
    Dam znać jak poszło ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mimo wszystko serek wyszedł :)
      Co prawda twaróg nie dokońca był idealny ale jak na 1szy raz to jestem zadowolona :)

      Usuń
  13. Dzień dobry czy gdy ser wloze do podgrzanego mleka to te 15 min mam ciągle podrzeac ser w mleku żeby wytrącila się serwatka. Czy ma leżeć w tym podgrzanym mleku

    OdpowiedzUsuń