środa, 27 lipca 2016

Chłodnik

Zimna, smaczna, zwykła, dobra zupa, którą warto mieć latem w lodówce.


Skład: pęczek botwinki (a po sezonie buraczki ze słoika), kefir 2 litry, 
śmietana 330 ml, rzodkiewka 20 szt./2 pęczki lub duża rzodkiew, ogórki min.
 500 g, por 300 g, sałata 1 główka lub sałata rzymska czy podobna 200-400 g,
 koperek gruby pęczek, sól i pieprz do smaku, ugotowane jajka.


*** opcjonalnie to przepisy są bardzo różne, ale ja robię z tego co mam,
generalnie :) to zimna zupa na bazie ugotowanych buraczków ćwikłowych.


Buraczki wraz z liśćmi kroimy i gotujemy w 1-2 litrach wody ~10 min, a 
pozostałe  pokrojone warzywa dodajemy po wystudzeniu botwiny.


Botwinkę gotujemy do miękkości, ale nie rozgotowujemy, powinna być "chrupiąca"


Do ugotowanych/wystudzonych buraczków dodajemy pokrojone 
drobno :  sałatę, ogórki, rzodkiewkę, koperek, por .... 


Następnie przyprawiamy solą i pieprzem, wlewamy kefir i śmietanę,
***opcjonalnie :) jak mamy -wrzucamy 250-350 g buraczków słodko kwaśnych


Potem dokładnie wszystko mieszamy.


Odstawiamy do lodówki na kilka godzin, gdzie wszystkie smaki się połączą...


Potem podajemy z ugotowanym jajkiem.
W lodówce może stać nawet 3 dni .


Smacznego !!!

7 komentarzy:

  1. Bardzo lubię chłodnik. Jadłam go po raz pierwszy w życiu u przyjaciół na Podlasiu. W czasie upałów smakował wyśmienicie! Potem kilka razy robiłam go już u nas - nie smakował tak samo.... :)
    Zapraszam do siebie. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...Witam ! Nigdy nie jest tak samo :) Ja poznałem chłodnik w dorosłości i zawsze robię go spontanicznie jak nadchodzą upały :) Pierwszy pamięta się inaczej :) ale domowy chłodnik jest zawsze dobry:)) Pozdrawiam !

      Usuń
  2. Bardzo smaczna zupka. Caly czas planuje zrobic chlodnik, szczegolnie na moj drugi blog( po niemiecku), ale nie mam buraczkow, wiec zrobie dopiero na urlopie w Polsce. Piekne kolorki, ciekawe, czy dzieciom smakuje :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ....nawet Gisia jadła :))) chłodnik jest "the beściak".......jak to nie masz buraczków? ...to daj słodko kwaśne buraczki ze słoika :) na pewno gdzieś są :)))...chłodniki są różne...robiłem też z samym sokiem z buraczków. Jak naprawdę nie ma to kup nasiona i gdzieś posiej :) tak nie może być :) Ja jutro muszę zrobić nowy ponieważ zapas na trzy dni skończył się, bo wszyscy brali dokładki... :) Pozdrawiam ! Dziękuję za odwiedziny !

      Usuń
    2. A Nika? Jadla? To moje takie ulubione dziecko-internetowe. Wszystkie Wasze dzieciaki sa super, ale Nika takie szczegolne Dziecie i bardzo lubie jak piszesz o niej Wojownik( co prawda wyciska mi to lzy, stara baba a beksa :-)) Pozdrawiam Was serdecznie.

      Usuń
    3. Nika tym razem nie jadła, ona nie umie jeść sama ...dopiero tydzień temu nauczyłem ją samodzielnie jeść z butelki :) ale ma w brzuszku peg tzn. taką plastikową dziurkę do żołądka i tam podajemy zmiksowane jedzenie... Następny chłodnik będzie jadła :) Pozdrawiam !!!

      Usuń
    4. Przepraszam, ze tak wypytuje...Bedzie dobrze. Na pewno :-) Jeszcze raz pozdrawiam :-)

      Usuń