piątek, 7 lipca 2017

Chleb codzienny

Polecam domowy wypiek chleba, prosty przepis dla każdego kto ma piekarnik.


Przesiewamy 1 kg mąki typ 650, dosypujemy 1 łyżkę soli i dodajemy 2 rozgniecione ziemniaki.
W drugim naczyniu robimy zaczyn z 500 ml ciepłej wody, łyżki cukru, 50 g drożdży, 4 łyżki mąki. 


Przykrywamy i odstawiamy na 10-15 min. do wyrośnięcia,
 potem dolewamy wyrośnięty zaczyn do mąki ...


...dokładnie mieszamy łyżką lub mikserem, a po wymieszaniu wyrabiamy ciasto.


Wyrobione ciasto przykrywamy i odstawiamy do czasu gdy podwoi swoją objętość.


Następnie lekko zagniatamy i formujemy chleby lub bułki jak kto lubi :) 


Można wykorzystać na czas wyrastania koszyczki... ale bez też można uformować .


Chlebki znowu przykrywamy żeby zaczęły rosnąć, na minimum 30 min....


...wykładamy na blachę, smarujemy np. żółtkiem, posypujemy nasionami maku lub czarnuszki...
wg swoich smaków i nacinamy lekko ostrym nożem.


Pieczemy w 225 st.C  40-50 min., po upieczeniu stukamy w spód chleba, żeby usłyszeć głuchy
 odgłos, wtedy jest upieczony, jeżeli nie to dopiekamy jeszcze 3-5 min. na samej kratce bez blachy.


Smacznego ! 

14 komentarzy:

  1. Śliczne bochenki. Jesteś prawdziwym mistrzem chlebowych wypieków:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Mistrz amator :) polecam :) jak się wyjmie mąkę i drożdże, to już prawie po robocie :) Pozdrawiam !

      Usuń
  2. Witam! Czy te ziemniaki są surowe czy ugotowane? I czy musi być woda w naczyniu podczas pieczenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam ! ...gotowane ... woda może być ale nie musi ...Pozdrawiam i polecam !

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za odpowiedź na pewno spróbuję.Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Witam, od dawna obserwuję bloga i wypiekane chlebki. Mam zamiar właśnie zabrać się do wypieku. W związku z tym mam pytanie: Czy na termoobiegu też można piec?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można :) ale proszę 10 min. wcześniej wyjąć i postukać w spód i jak jest głuchy odgłos to o.k. jak nie dopiecz na samej kratce 5 min. :)

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za odpowiedź. Mam nadzieję że mi się uda :)

      Usuń
  4. Właśnie robię :) zobaczymy czy wyjdzie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) jak się upiekło ?// ...po 8 dniach pobytu w lesie bez zasięgu... dopiero jestem Pozdrawiam !

      Usuń
  5. Dzisiaj piekłam chleb codzienny(wczoraj bułki z makiem :)) z Twojego przepisu,z połowy porcji 1 mały chlebek i 4 bułki-znów pyszne(bułki,chlebek się studzi-trochę się przypiekł).Bułki były w piekarniku 24 min chlebek 32min. Cieszę się, że umiem ,bo rodzinka patrzyła na to z lekkim przerażeniem- na szczęście smakuje !.Moje wcześniejsze podejścia do pieczenia- z mlekiem,masłem itp.mam nadzieję zostaną zapomniane.Czy masz może oddzielne ciasto na paszteciki z mięsem- wyczytałam,że stosujesz takie jak na pizzę?Też chcę zrobić.Dziękuję Ci bardzo.Marzena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super :)Gratuluję i cieszę się bardzo :) a ja właśnie pilnuję bułek ... Jak masz mocny piekarnik trzeba pilnować i zadać swoje czasy pieczenia...ja mam stary elektryczny i tak piekę w nim powoli :) Pilnuj każdego wypieku, bo jak uwierzysz, że jesteś mistrzem to różnie może być :) już tak miałem... Z mlekiem i masłem zrób bułki maślane są na stronie, zajrzyj też do innych zakładek mięso wędliny... nabiał Polecam // Ciasto tutaj opisane nadaje się na paszteciki...ja innego nie robię... tylko czasy inne, grubości inne itd :)

      Usuń