czwartek, 11 maja 2017

Bułki maślane.

Prosty przepis na bułki i rogaliki maślane, które sami upieczemy w domu.


Skład: 1 kg mąki,  2 szkl. ciepłego mleka ~400 ml , 1/2 kost. drożdży 40- 50 g, 
1/2 kostki masła 100 g, 3 jajka, pół łyżeczki soli, łyżka czubata cukru.
*** lubicie b.słodkie i b.maślane, to dodajcie jeszcze szklankę cukru i 100g masła.
*** typ mąki od 450,480, 500 do 650, drożdże świeże można zastąpić suchymi
w tym wypadku to będzie 2 x 8g torebki drożdży instant na 1 kg mąki...
postępować zgodnie z opisem producenta, które jest na opakowaniu.


Zaczyn robimy z mleka, rozkruszonych drożdży, 1 łyż. cukru i 3 łyżek mąki,
 wszystko mieszamy , przykryte odstawiamy do wyrośnięcia na ~10-15 minut,
w ciepłe miejsce, wyrośnięte dodajemy do pozostałych składników w misce.


Wyrabiamy ręcznie ciasto-żeby odchodziło od ręki i od miski, 
następnie odstawiamy- w ciepłe miejsce pod przykryciem na ~30-60 min. 
*** jeżeli jest za mokre dodajemy 2-3 łyżki mąki, jak za suche, to łyżkę wody.


Potem krótko zagniatamy ciasto pozbywając się nadmiaru gazów.
Wyrobione ciasto następnie całe wałkujemy, na grubość około ~3-4 cm.
Jak bułki mają być równe, to wycinamy szklanką grube krążki. 


Wycięte bułki lekko wyrabiamy w dłoniach i odkładamy na blaszkę do pieczenia,
  potem przykryte bawełnianą szmatką odstawiamy na 30 min. żeby podrosły.


Wyszło 18 bułek, a pozostałe ciasto możemy przeznaczyć np. na rogaliki, 
  wałkujemy więc ciasto na  3 mm grubości placek i nożem dzielimy na 8 części. 


Tak powstaną trójkąty, które zwijamy od podstawy do wierzchołka.


Po wyrośnięciu  bułki i rogale smarujemy -rozbitym jajkiem lub mlekiem
 z cukrem- przy pomocy pędzla i posypujemy obficie makiem.


Tak przygotowane pieczemy w 200 st. C 20-25 min. góra/dół 
***zależy od piekarnika.- uwaga na gazowe :) 
Po upieczeniu -wyjmujemy - studzimy od 15- 30 min. na kratce lub desce. 


Smacznego!!! 

71 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) ... w smaku lepsze niż w wyglądzie :)) Pozdrawiam! To trzeba upiec! Zapraszam!

      Usuń
  2. Czy moze pan powiedziec ile trzeba dodac drozdzy I masla.Zobaczylam,ze maslo ma 200g wiec ok,ale drozdze to inna inszosc.Nie mieszkam w Polsce I taki przelicznik jak 1/2 kostki nic mi nie mowi.Bardzo dziekuje I serdecznie pozdrawjam.Ella

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam ! Proszę bardzo :) ...50 gram :) Pozdrawiam! Polecam i zapraszam częściej!

      Usuń
  3. Dzieki za odpowiedz.Zrobilam buleczki z polowy porcji,wyszly pyszne.Za pare dni poworka.Jeszcze raz dziekuje I pozdrawjam.Ella

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ella :) cieszę się bardzo, że smakowało :) właśnie najbardziej lubię takie wiadomości, które mówią mi, że jest sens pokazywania innym ludziom jak zrobić coś fajnego w domu :) post obejrzało do tej pory 7055 osób ale tylko kilka osób potrafi coś napisać:) ... Pozdrawiam! Zapraszam do innych wpisów :) trochę tego się nazbierało ;-) Jak masz pytania, to pytaj ja odpowiadam :) jak widzę, że jest po co i dla kogo. Zdrowia życzę i sukcesów kulinarno/bułkowych...Zajrzyj do innych wpisów, są zakładki na blogu ...polecam domowe wędliny :) Dzisiaj naszykowałem dwie polędwice łososiowe, kiełbasę i inne :) ................

      Usuń
  4. Wlasnie upieklam wedlug Pana przepisu z marmoladka w srodku. Super! Buleczki pieknie wyrosly, rogaliki troche mniej, na przyszlosc raczej bede tylko buleczki piec. Ale z drugiej strony wysmienita gospodynia jeszcze nie jestem, musze potrenowac wicej. ;)
    pozdrawiam
    Paula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ... Cieszę się :) :) :) zapraszam na inne bułki również :) proszę zobaczyć w zakładce pieczywo :) z piekarnika dobre są również pierogi...fajny sposób bez gotowania i odsmażania :) ...Oj dużo jest tu różności wg normalnych przepisów...trzeba poszukać :) Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Serdecznie dziękuję za ten przepis. Od dawna szukałam bułek, które polubią moi synowie (3 i 6 lat) i staną się zdrową alternatywą dla podejrzanych kajzerek z marketu. Pana bułeczki okazały się świetne :). A jeszcze nie spróbowali rogalików...czekam na dzień dziecka! Dzięki :). Cecylia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super :) własnie idę do piekarnika wyjąć bułki :) na rano :) warto zajrzeć w tym blogu do zakładki pieczywo :) Dziękuję za dobre wieści :) Pozdrawiam! Do innych wpisów też zapraszam raczej są proste :) i smaczne :)

      Usuń
  6. Smakowicie wyglądają, na pewno zrobię.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam :-) Bułki wyglądają obłędnie, muszę je zrobić :-) Mam tylko pytanie czy mogę zamienić mąkę pszenną na orkiszową typ 630?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) zamień śmiało :) ja robię z takiej jaka akurat mam... nie wiem jak drożdże radzą sobie z orkiszową ...bo z samej orkiszowej nigdy nie robiłem ...dosypywałem i owszem do róznych wypieków :) myślę, że będzie o.k. ;-) najcięższą maką jest żytnia...orkiszowa jest chyba w sam raz :) Pozdrawiam !

      Usuń
  8. właśnie wpadłam na pamysł zeby zrobić dzisiaj bułeczki na jutro rano, na dzień dziecka. Dam znać czy warto polecac Twoje przepisy.
    Barbara (bbkb)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto warto :) Basiu przeszło 13 tysięcy osób było po ten przepis tu na blogu :) i nie było reklamacji :) w domu były reklamacje :) , że za mało :) Pozdrawiam ! Zrób też cebularze, cebulaki, bułki ziemniaczane... Ech wybierz sobie w zakładce pieczywo .............. tutaj wszystko jest tak jak w zegarku :) ... Zobacz ostatni post jaki dodałem :) do tej pory jestem w szoku :) Powodzenia ;-) zobacz to :) https://chlebanaszego.blogspot.com/2017/05/gdynia-bez-barier-bursztynowe-serce.html :)

      Usuń
    2. rozczyn wyszedł świetnie, ciasto wyrobione i rośnie pieknie (jednak ciasto sie kleiło i dodałam 2 garcie mąki, ale to nie dziwota, wziełam szymanowska 400). Jeszcze 5 minut i bede robić bułeczki.
      Barbara (bbkb)

      Usuń
    3. ... no i co tam wyszło :) ... ?

      Usuń
    4. WSPANIAŁE wyszło mi 26 pięknych bardzo smacznych bułeczek.Szkoda że nie mogę tu wstawić zdjecia. Pozdrawiam serdecznie Darku, bede z Twoich przepisów jeszcze korzystała.
      Barbara (bbkb)

      Usuń
    5. Gratuluję :) Miłego Dnia Dziecka Życzę, bo przecież każdy kiedyś był dzieckiem :) zdjęcie możesz przesłać na fb Darek Podlasek, ale też na wp podlasek66@wp.pl // coś muszę tutaj zmienić, żeby można było wklejać fotki ... POZDRAWIAM ! CIESZĘ SIĘ Z TOBĄ !!!! :)

      Usuń
  9. Witam, mam pytanie czy zamiast swiezych drozdzy moge uzyc suchych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak zobacz tylko jaki przelicznik jest chyba dwie paczuszki to jak pół kostki tzn. 50g świeżych :) ....

      Usuń
  10. Zabieram się za pieczenie, bo na sam widok ślinka cieknie :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Tez sie skusilam... sa juz w piekarniku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam ! ...cieszę się ;-) jak wyszły ? ...zjedzone ? ;-)

      Usuń
  12. bułeczki pyszne robię często

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam pytanie odnośnie zagniatania ciasta :)
    Pierwszy raz z drożdżami miałam do czynienia podczas robienia ciasta na pizzę, ale wyszło bardzo twarde, bo rzekomo za długo wyrabiałam ciasto, więc stąd moje pytanie: ile takie ciasto wyrabiać? :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę dodać ciut więcej mleka lub nie dodawać od razu całej mąki.... wszystko zależy o mąki, od wody lub mleka, od zaczynu drożdżowego, drożdży....trzeba częściej robić i wyczuć co chce się uzyskać...// za długo wyrabiać ciasto ? nigdy nie mierzyłem czasu // hmmm... pierwszy raz słyszę...ale ciasto musi być plastyczne i odchodzić zarówno od ręki jak i od miski. Tak jak wcześniej pisałem trzeba może zostawić trochę mąki i wyrobić takie mokre, a potem podsypać i wyrobić na takie jak powinno być.... za twarde wyszło bo ciut za dużo maki było i już.... :) tutaj trzeba dać czas na wyrośnięcie 30 min. nieraz nie wystarcza :) :) :) NP. NA SUCHYCH DROŻDŻACH PO WYROBIENIU CZEKAŁEM 2 godz. ŻEBY WYROSŁO I POTEM ZAGNIATAŁEM CHLEBY... :)

      Usuń
    2. Hmm, zrobiłam 37 bułeczek, bo rozwałkowałam ciasto tylko na 2cm :( Ale są takie małe, zgrabne, więc nie ma źle - następnym razem rozwałkuję inaczej. Wyszły mięciutkie i dobre :)
      A z tego wszystkiego, jedyne czego zapomniałam to dodać soli... Oj, oj, oj, miałam chyba dziś głowę w chmurach :)
      Następnym razem spróbuję zrobić chlebek :)
      Pozdrawiam :)
      PS: Przypomniałam sobie, że jak robiłam ciasto na pizzę to strasznie podsypywałam mąką ciasto, bo okropnie kleiło mi się do rąk, więc już wiem dlaczego ciasto wyszło mi takie twarde. Dziś praktycznie w ogóle nie używałam mąki do podsypywania, aby uniknąć tamtego błędu.

      Usuń
    3. Super :) ... kto pyta nie błądzi ? ...chyba tak :) Pozdrawiam !

      Usuń
  14. Piękne buły i rogale. :) Ciasto drożdżowe to mój "konik". Dla mnie każdy wypiek drożdżowy jest zabawą i relaksem.
    Darku spróbuj następnym razem zamiast mleka dać serwatkę. Wiem, trzeba najpierw zrobić twaróg, ale uwierz mi - warto. :)
    Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) ...wszystko można :) więc pewnie i serwatkę :) można dodać :) spróbuję :) Pozdrawiam !

      Usuń
  15. a dokładnie ile drozdzy moga byc suche

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...pół kostki polskich drożdży -50 g, suche mogą być;-) drożdże to drożdże... ;-) tam powinien być przelicznik na opakowaniu ile to jest świeżych...

      Usuń
  16. Właśnie się pieką , przyznam ze jeśli chodzi o ciasto z drozdzami to walcze XD metoda prob i błędów zobaczymy co mi z tego wyjdzie :) jak mi to nie wyjdzie BD musiała przyjąć to z pogarda i zrozumieć iz niestety nie każdy ma rękę do drozdzowych wypieków :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozdrawiam Ada
      Ps zamiast maku uzylam czarnuszki ;)

      Usuń
    2. Na pewno wyszły :) :) :) ...tylko czarnuszka ma "ostry" smak jak do maślanych ale.... nie próbowałem jeszcze :)

      Usuń
  17. Witam, zaczynam przygodę z pieczeniem. Chciałam upiec chleb ale zgodnie z instrukcjami postanowiłam spróbować najpierw czegoś łatwiejszego. Bułeczki wyszły bardzo smaczne teraz zbieram motywacje na coś trudniejszego. Pozdrawiam Aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) Super :) Chleb codzienny polecam,... :) ale jak się chce mozna upiec go w foremkach :) ....Pozdrawiam !

      Usuń
  18. Jak tu u Pana wspaniale i apetycznie�� aż chce się zostać na dłużej �� Z przyjemnością popróbuje Pana przepisów �� Strasznie się cieszę, że tu trafiłam �� Pozdrawiam serdecznie i dziękuję. Robi Pan kawał dobrej roboty. Szacunek ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) Bardzo mi miło rozpocząć dzień na blogu od tak wspaniałej wiadomości :) :) :) Serdecznie zapraszam, proszę korzystać :) drzwi zawsze otwarte :) wchodzić można całą dobę bez pukania :) Dziękuję :)

      Usuń
  19. Zrobiłam dzisiaj na śniadanko z połowy porcji. Wyszło mi 9 średnich bułeczek i chałka :) Przepyszne! Dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  20. I sa rogaliki z czekolada i marmolada i maślane pyszności bez dodatków.Pyszne szybkie jak z obrazka jak dobrze ,ze przez przypadek znalazłam ta stronę:))Dziekuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) cieszę się, że się podoba :) proszę skorzystać :) pozdrawiam :) :) :) Dziękuję :)

      Usuń
  21. Zrobiłam dziś bułki! Wyszło 12 pampuchów, właśnie mają swój czas w piekarniku. Zobaczymy co z tego wyjdzie.
    Skorzystałam z rady i z reszty ciasta zrobiłam rogaliki. U mnie nadziewane dżemem od babci ;) jak bułki mi się udadzą to wchodzą do menu na stałe!

    OdpowiedzUsuń
  22. Dzisiaj przyszła mi ochota na coś drożdżowego - od razu popędziłam do Twojego bloga i upiekłam bułeczki maślane (byłam pewna , że z Twojego przepisu na pewno upiecze się to co napisano ) Wyszły mi trzy blaszki bułeczek! Jako nadzienie dodałam wiśnie z syropu własnej roboty . Że są pyszne to mało powiedziane - są fantastycznie smakowite !!! Cala moja rodzinka miała wspaniały podwieczorek :-)
    Bardzo dziękuję za przepis i pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  23. Oczywiście nie zjedliśmy wszystkich od razu - zostało jeszcze trochę na jutro ;-)))

    OdpowiedzUsuń
  24. Bułeczki są przepyszne. Zrobiłam 16 bułek i 16 rogali. Bałam się , że przesadziłam z ilością ,jednak rozeszły się w mgnieniu oka. Przepis na stałe wchodzi do mojego przepisnika . Dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. A czy ktoś pokusił się o zamrożenie tych bułeczek?

    OdpowiedzUsuń
  26. Robię zobaczymy czy mi wyjdą tez takie pyszne :) uwielbiam ten blog i te przepisy ����

    OdpowiedzUsuń
  27. Biorę się za buleczki😀uwielbiam pański blog i te przepisy. Chlebki wychodziły pycha, więc czas na bułeczki. Pozdrawiam 😉😀👍👍

    OdpowiedzUsuń
  28. Wygladaja pysznie. A masla nie topimy?

    OdpowiedzUsuń
  29. Rewelacyjny przepis ,regularnie wykorzystuje 🔥🔥🔥🔥🔥

    OdpowiedzUsuń
  30. Dzień dobry, dziękuję za wspaniały przepis. Syn lat 10 nie może się najeść. Zabrał do szkoły i zrobił furorę �� każdy kto zjadł, prosił o jeszcze��Jeszcze raz DZIĘKI

    OdpowiedzUsuń
  31. Dzień dobry, przepis bardzo prosty i fantastyczny, bułeczki wyszły przepyszne, mięciutkie i kruche, dziękuję za wspaniały przepis, pozdrawiam serdecznie ������

    OdpowiedzUsuń
  32. Super przepis. Buleczki sa bardzo smaczne. Pierwszy raz je robilam i na pewno nie ostatni.

    OdpowiedzUsuń
  33. Bułeczki mistrzostwo :) wyszły przepyszne. Dziękuję za ten wspaniały przepis :) Piekłam wiele bułek ale te są niepowtarzalne i wspaniałe - po prostu rozpływają się w ustach :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Dziękuję, to drugi, ale nie ostatni przepis od Pana z którego korzystam. Smaczne bułeczki i łatwe do zrobienia. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  35. Bułeczki są pyszne. Z połowy porcji wyszło mi 16 bułeczek. Dziękuję bardzo

    OdpowiedzUsuń
  36. Super ja często piekę, są bardzo dobre.

    OdpowiedzUsuń
  37. Czy można dać drożdże w proszku

    OdpowiedzUsuń
  38. Bardzo dobre bułeczki, robię JE już któryś raz z kolei. Polecam je również z nadzieniem czekoladowym. Dzieci jedzą JE jak są jeszcze ciepłe.

    OdpowiedzUsuń
  39. Witam. Właśnie zabieram się do roboty, ale mam pytanie o jajka... Czy mam Je wbić do ciasta, czy użyć tylko do smarowania bułeczek?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń