środa, 24 maja 2017

Schaby podsuszane, paprykowy i pieprzowy.

Pyszne domowe wyroby bez wędzenia.


Kupujemy dwa świeże schaby w wadze ~1,4-1,6 kg, myjemy w zimnej wodzie i osuszamy.
Przy pomocy noża formujemy/odcinamy wszystkie  zbędne kawałki mięsa np. na gulasz...


Mięso peklujemy na sucho: ~ 0,9-1,1 kg mięsa 2 łyżki soli kamiennej niejodowanej, 2 łyżki cukru,
 1 główka czosnku i 10-15 ziaren jałowca- to konserwuje i zabija bakterie, których nie chcemy.
*sól kamienna niejodowana, nie płukana, nie mielona, nie wybielana, bez antyzbrylaczy...


Dodatkowo do smaku dodajemy inne przyprawy takie jak pieprz, paprykę lub ... oregano, zioła.


Sól i cukier mieszamy razem i wcieramy w mięso, jak mięso zacznie się pocić (~10-15 min.), 
to wówczas dopiero wcieramy wyciśnięty czosnek z rozdrobnionymi ziarnami jałowca. 


Potem każdą porcję posypujemy przyprawami i wstawiamy w naczyniu do lodówki na 36-48 h 


Co 12 h wycieramy soki z naczynia i obracamy mięso na drugą stronę.  


Następnie zapeklowane schaby wkładamy w pończochę i wieszamy w suchym przewiewnym miejscu.(tutaj wiszą na kiju pomiędzy szafkami w kuchni ~2,2 m wysokości, w kuchni jest ciepło,
 b.często jest otwierane okno i jest ciągły ruch, nie suszymy mięsa w zamkniętych komórkach )


Po 4-5 dniach możemy już cieszyć się smakiem domowej wędliny.


Smacznego !!!

39 komentarzy:

  1. Robilam te schaby jakis czas temu I powiem jedno PYSZNE.Dzieki za taki superasny I latwy przepis.Tylko to czekanie troche sie dluzy,ale na dobre potrawy trzeba czekac,ale warto,bo pyszota.Jutro robje znowu,bo co swoje to swoje.Pozdrawjam bardzo serdecznie Ella.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) no i fajnie :) z przyjemnością czytam taki komentarz :) ...jedno mięso może sobie leżeć w lodówce zapeklowane i drugie może się suszyć... ale Ella jak chcesz szybko, to są przepisy w zakładce na górze strony =mięsa, wędliny=
      na przykład https://chlebanaszego.blogspot.com/2017/03/schab-pieczony-na-kanapki.html , wejdź i zobacz :) Pozdrawiam ! p.s. ja mam obecnie i schaby i kiełbasę :) wieprzowo wołową podsuszaną :), a schabik musze kupić bo widziałem gdzieś ofertę po 8,99 za kg :) to grzech nie kupić :) Polecam kiełbasy :)

      Usuń
  2. Rewelacyjny przepis!!! Moje sie suszy (choc z innego przepisu) Ale jutro kupuje schab i zabieram sie za ten przepis!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że robisz w domu :) dzisiaj tak wygodnie jest kupić w markecie ...ale ludzie nie czytają co tam jest.... ..."Mięso wieprzowe, sól, izolat białka sojowego, białko zwierzęce, stabilizatory E 450, 451, 452, 331,
      substancja zagęszczająca E 407, malto dekstryna, przeciwutleniacze E 316, E 300, wzmacniacz smaku E 621,
      regulatory kwasowości E 326, E 261, hemoglobina, przyprawy, aromat, substancja konserwująca E 250, barwnik E 120..." ...Pozdrawiam i dziękuję za komentarz :) ...wówczas wiem, że stare dobre przepisy służą ludziom :)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Polecam, prosto, smacznie, zdrowo, domowo :) :) :) ....

      Usuń
  4. Wygląda przepysznie! Jak wygląda sprawa z trwałością takiej węedliny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziekuję ;-) ...możesz suszyć bez końca na kamień, możesz schować do lodówki i tam będzie wolniej wysychać... możesz zapakować hermetycznie i zamrozić... najlepiej żeby zjeść ....czosnek, sól kamienna, jałowiec... robią swoje... jak zrobię dwa to po 4- 5 dniach zdejmuję z kija i wstawiam w pojemniku do lodówki... zjadamy w 7-10 dni, ale to możesz suszyć nawet 30 dni na kiju tylko potem czym ukroisz ;-) Pozdrawiam ! ... Polecam !

      Usuń
  5. A czy w ten sposób robiłeś może karkówkę? Bo jakoś wolę karkówkę od schabu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli kojarzysz schab jako suchy kawał mięsa, to w tym przypadku jest mięciutki łososiowy dosłownie ale to po 4 dniach przez kolejne 7 dni w lodówce ...dłużej raczej nie będzie bo jest dobry... ja karkówki nie robiłem ale na pewno możesz zrobić :) wydaje mi się, że w składzie soli trzeba wówczas dać 1 łyzkę soli peklowej i jedną kamiennej...peklowa głębiej wniknie....chodzi o to , że karkówka jest grubsza :) Jak klikniesz w necie na pewno jest przepis, albo na youtub ... :) zaraz zobaczę może kogoś znajomego link podrzucę ...

      Usuń
    2. wklejam coś od Smacznej pyzy nie znam osobiście ale wiem, że ma duże doświadczenie http://smacznapyza.blogspot.com/2015/01/karkowka-suszona-z-ponczochy.html sam nie czytałem tego przepisu, bo gdzies zapodziałem okulary :) i tak pisze po omacku, ale przepis powinien być dobry ... jutro sprawdzę co dokładnie tam jest...generalnie to bez filozofii ...bo czosnek, sół, jałowiec muszą zadziałać antybakteryjnie i konserwująco :) PAMIĘTAJ sól niejodowana kamienna np. z Kłodawy taka do przetworów żadna drobna z chemią i antyzbrylaczami, wybielona, itd. bo jej brakuje mikroelementów ...

      Usuń
    3. O soli kamiennej to wiem ;). A z karkówki to powinien wyjść smaczny baleron :P. Ale właśnie chodzi mi o to, czy dodawać soli peklowej czy nie no i czy sparzać. Jutro zrobię schab - później pokombinuję z karkówką. I też poszukam w swoich źródłach :)

      Usuń
    4. No popełniłem ten schab ;). Suszy się - za parę dni powinien być gotowy. Dam znać jak poszło.

      Usuń
    5. no spróbowałem - dobre to - naprawdę dobre. muszę tylko opracować sobie odpowiednią mieszankę przypraw - bo wyszło mi za pikantne jak na tego typu wędlinę - ale to sobie ogarnę. dzięki za przepis :)

      Usuń
    6. ...:) fajnie ...to pierwszy kawałek jest pikantny i ostatni :) a potem jak cieniutko pokroisz to spoko, u nas dzieci jedzą... możesz zeskrobać delikatnie na sucho .... możesz zmieniać zioła to nie problem :) tylko pilnuj- czosnku, soli kamiennej i jałowca....chociaż bez jałowca tez robiłem ... łagodniejsze... mogą się spodobać są wędliny parzone, zerknij jak masz ochotę do zakładki "mięso, wędliny" ....Pozdrawiam !

      Usuń
    7. Zerknę na pewno, zerkam też na portal wedlinydomowe.pl - tam też jest masa informacji i przepisów (polecam jeśli nie znasz, ale pewnie znasz). U mnie cały może być pikantny bo dałem ostrej papryki. Co do soli - to tylko kamienna i odpowiednia ilość do masy, bo to po prostu proces peklowania samą solą (a nie peklosolą) - to już wiem ;). Co do jałowca: nie musi zapewne być i taki też zrobię za jakiś czas na próbę. Mieszankę przypraw sobie "ułożę" metodą prób i błędów (oprócz soli oczywiście). Dzięki za przepis ;)

      Usuń
  6. pierwszy zjedzony (i to już dawno) - super schabik :) jutro robię następny, ale poeksperymentuję z mieszanką przypraw - był cały bardzo ostry. ale to kwestia praktyki ;). jeszcze raz dzięki za przepis

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. SUPER !!!! Gratuluję pyszności ;-) Pilnuj soli żeby była niejodowana i czosnek musi być.....jałowiec też ale zdarzało się, że zrobiłem bez jałowca.... a potem czy dasz samą paprykę chili, czy majeranek to już kwestia gustu/smaku.....Pozdrawiam i zapraszam do innych wpisów w zakładce mięsa lub pieczywo.... ;-)

      Usuń
    2. zrobiłam schab na kanapki ,powiem tak przestały mi smakować wędliny ze sklepu , a starałam się kupować te z najkrótszą listą ;;dopalaczy'' a jutro uszykuję szynkę ,zobaczę czy też będzie tak dobry pozdrawiam

      Usuń
  7. robię następny - zmodyfikowałem przyprawy tak, żeby było mniej ostre. ale paprykowe, a nie ziołowe :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wiem że w podobny sposób da się zrobić karkówkę - jak będę miał przepis to wstawię ci tu :)

      Usuń
    2. Witam ! ...a różne wędlinki można sobie przygotować :) tylko trzeba chcieć :) dużo ludzi woli gotowe, ale na szczęście nie wszyscy :) Pozdrawiam !

      Usuń
    3. Ja to wiem :) - już od dawna "chodził za mną" domowy wyrób wędlin. Zacząłem od twojego przepisu na schab podsuszany - i udało się - teraz pora na trudniejsze wyroby. tak jak napisałeś: trochę chęci, odrobina cierpliwości, sól i pieprz, trochę czosnku i się uda ;). Dzięki za przepis i inspirację.

      Usuń
    4. ...Cieszę się !!! :) Pozdrawiam ! :)

      Usuń
  8. Wypróbowałam już schab parzony. Był rewelacyjny. Wszyscy w domu zachwyceni. Teraz czas na ten. Jutro zaczynam. Tylko zastanawiam się nad miejscem suchym i przewiewnym. Czy kuchnia się nada. Mam małe mieszkanie w bloku. 🙁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam :) Cieszę się, że przepis sie przydał. ... kuchnia jest o.k. :) tylko nie może być zamknięte ciągle okno.. tj. musi być ruch w pomieszczeniu, jezeli ktoś wrzuci do zamkniętej komórki, to straci mieso,.... u mnie wiszą pomiędzy szafkami na kiju...na górze szafek... ale jak były ciągle deszczowe dni pod koniec lipca, to musiałem zdjąc z kija i zrobić parzone ponieważ nie chciało schnąć... i tak powstały schaby w 4 smakach parzone sa na blogu :) ... Proszę korzystać, bo warto :) Nie żałować czosnku, soli niejodowanej kamiennej, jałowca... te przyprawy załatwiają bakterie.... wybierać papierem kuchennym ...soki w pierwszych dwóch dobach nawet co 6 godzin i przewracać na drugi bok... POZDRAWIAM !!!

      Usuń
    2. Jeżeli ma być szybciej, to po peklowaniu można podsuszyć w piekarniku :) https://chlebanaszego.blogspot.com/2017/09/schab-podsuszany-w-piekarniku.html

      Usuń
  9. mam natrzeć solą i cukrem i niech się poci czy od razu przyprawy prosze o pilną odpowiedż bo dzisiaj natarłem samą solą i cukrem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...tak jak jest opisane i pokazane... ale jak nie masz jeszcze tych przypraw, to dasz po drugim lub trzecim odlaniu soków, które się wydzielą... do pończochy dajemy schab, który już nie puszcza soków tzn. będzie wilgotny ale nie będzie w naczyniu wydzieliny. ... Proszę zobacz na wszystkie zdjęcia po kolei i to jest krok po kroku pokazane...

      Usuń
  10. Witam
    Czy kuchnia gdzie się gotuje i jest momentami b. ciepło będzie odpowiednim miejscem na suszenie nawet robiąc przewiew co jakiś czas - uchylając okno ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ... :) tak dokładnie :) u mnie wisi zawsze w kuchni na szafkach... tzn. pomiędzy .... Pozdrawiam :)

      Usuń
  11. Witam Panie Dariuszu zrobiłam schab parzony i podsuszany pierwszy raz i wyszedł bardzo dobry. Ten podsuszany w pieprzu prawdziwym trochę za dużo dałam.Ogólnie jestem bardzo zadowolona z przepisów bardzo dziękuję są przepyszne. Pozdrawiam Barbara z Olsztyna.

    OdpowiedzUsuń
  12. Zastanawiam się czy można tak zrobić polędwicę wołową?

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam takie schaby, od parunastu lat robię je na wszystkie imprezy :)

    OdpowiedzUsuń